Velkommen til Åndalsnes - Norges Caravanhovedstad!

Kontakt Kroken Caravan Åndalsnes

Ola wirum

Send oss dine spørsmål

Chat via Facebook

Familien koser seg med frokost og deilig sommervær i Lysekil på Sveriges vestkyst. Alle bilder: privat.

Vant en uke i bobil:

Fikk smaken på bobillivet

I sommer vant Jan Erik Syversen og Lena Nerland tilgang til en splitter ny bobil i en hel uke. I juli fylte de bilen med utstyr, og sammen med døtrene fikk de en innholdsrik og aktiv ferie.

-Vi har ikke særlig vinnerlykke, og opp gjennom årene har vi bare vunnet en stekepanne på basar, så da vi vant ble vi veldig overrasket!, sier Jan Erik Syversen og Lena Nerland.

Interessen var enorm da Kroken Caravan Åndalsnes arrangerte konkurranse om å vinne en bobilferie med en helt ny Carado 447 i sommer, og paret fra Eide på Nordmøre var altså de heldige vinnerne. Bobilen var lastet med campingbord og stoler, utendørs teppe, strømledning og alt annet man trenger på tur.

Erfaring med campingliv
-Vi har campet en del i campingvogn og telt før, men dette var første gangen i bobil. Fram til i fjor eide vi campingvogn selv – en gammel Poletta fra 1977 – som er veldig sjarmerende. Men siden ungene er blitt ganske store, hadde vi behov for mer plass, så vi byttet ut vogna med et stort telt. At vi vant bobiltur i år passet oss derfor veldig bra, sier Jan Erik.

Ungene trivdes også godt i salongen. De kunne ha sine egne samtaler, og det kunne vi også. Når vi ikke sitter oppå hverandre hele tiden gjør det ferien bedre.

Ventetid kan brukes mer fornuftig
Allerede på ferjeleiet på Sølsnes, kunne de utnytte en av fordelene med å dra på tur med bobil.

-Vi begynte ferien på avslutningsdagen til Moldejazz, og da var det fryktelig lang ferjekø på Sølsnes for å komme over til Åndalsnes og veien til Dombås og Østlandet. Da vi parkerte i ferjekøa og skjønte vi måtte vente lenge, gikk vi bak i bobilen og slappet av litt i sengene. På forhånd hadde vi kjøpt inn masse mat og fylt opp kjøleskap og fryser. Jentene kunne derfor få sin første is allerede her, så bobilen gjorde ventinga til noe bra for oss alle, mener Jan Erik og Lena.
Familien startet bobilferien med en kortreist tur til Atlanterhavsveien, noen kilometer fra familiens hjem på Eide.
Øvde seg i nærområdet
I løpet av den ukelange ferieturen kjørte Eidefamilien 170-180 mil, og på forhånd var de spent på hvordan det var å være bobilsjåfør.

-Hos Kroken Caravan mente de at vi bare behøvde noen kilometer for å bli vant til å kjøre bobil, og det stemte. Fra førersetet er det veldig oversiktlig, man sitter høyt, og bilen har ryggekamera. Bakenden av bilen er mer ruvende enn på en vanlig bil, og det kan det være greit å minne seg selv på når man er i nærheten av stolper, hus etc. Vi fikk bobilen et par dager før vi dro på tur, så vi tok oss noen småturer i nærområdet slik at vi fikk prøve utstyret og gjøre oss klare. En av dagene parkerte vi ved siden av erfarne tyske bobilturister på Atlanterhavsvegen, ler Lena.

Norge og Sverige
Første natta tilbrakte de på Hunderfossen, der de så forestillingen Trollnatt i Hunderfossen Eventyrpark om kvelden.

-Det var et kjempehyggelig show. Siden vi hadde dusj i bilen gikk morgenstellet raskt for oss, så vi kom oss fort avgårde neste dag selv om vi var sent oppe om kvelden. Sammenlignet med telt og campingvogn merket vi det gikk svært raskt å gjøre seg reiseklar med bobil, mener Jan Erik.

Derfra gikk turen videre til Sverige, og planen var å kjøre innover i landet.

-Det var mye store branner i Sverige i sommer, så vi la om ruta. Vi kjørte i stedet nedover vestkysten, og vi fikk tre netter i Lysekil. Med bobil er man fleksibel, og det er enkelt å kjøre etter været f. eks, men dersom man skal overnatte på de mest populære plassene må man likevel booke på forhånd, tipser Lena.

Selv om det er enkelt å reise videre om det regner, syntes familien at ruskevær også hadde sin sjarm.

-En av kveldene i Lysekil var det litt surt og kaldt ute, og da var det veldig koselig å sitte inne i salongen i bobilen. Vi hadde stereoanlegget på, og med spotter i taket ble det stemningsfullt, forteller Jan Erik.
Fra campingplassen i Lysekil hadde familien den svenske skjærgården rett utenfor døra, og utforsket lokalområdet både med bobil og sykler.
Tett på med sykkel
Både voksne og barn hadde med seg sykler i bobilen, slik at de også fikk tatt noen utflukter og sett seg om på to hjul. I Lysekil syklet de fra campingplassen og inn til byen. Der besøkte de blant annet Havets hus, som er et stort akvariumsanlegg. På veien fra Sverige til Østfold, der Jan Erik kommer fra, kjørte de ut mot kysten, og tok igjen ut tohjulingene.

-Med syklene tok vi en linjeferje ut til Hamburgø ved Hamburgsund. Det er et veldig fint sted vi har besøkt to ganger tidligere. Men dette var første gangen med sykkel, og nå så vi øya på en helt ny måte, sier Lena.
Lena slapper av på familievennlige Rustberg Camping i Øyer, på vei hjem igjen etter en vellykket bobilferie.
Parkerte i hagen
Vel framme hos foreldre/svigerforeldre/besteforeldre i Østfold parkerte de bobilen i hagen til vertskapet.

-Det er jo veldig greit med gjester som har med egen bolig når de kommer på besøk! Vi lånte bare litt strøm, og ellers overnattet vi i bilen.

Siste etappe og avslutningen på turen, var et stopp på Rustberg camping på Øyer der familien fikk kost seg med basseng, sklie, trampoline etc, og rundet av en innholdsrik ferie.

-Da vi kom hjem igjen oppsummerte vi at vi hadde hatt en aktiv og opplevelsesfull tur. Både vi og jentene var veldig fornøyd med denne ferieformen, og vi anbefaler gjerne bobil for barnefamilier. For å se om det er noe man trives med, kan det være lurt å låne eller leie først. Eller vinne, ler Eidefamilien.